După ce v-am povestit aici despre primul volum din Eșecuri de succes (coordonat de Vlad Mocanu), mi-ar plăcea să continui povestea despre cărți la care am lucrat în ultima perioadă și care mi-au plăcut. 

La aceste două volume am făcut corectura, ceea ce mi-a dat ocazia de a mă bucura de zeci de povești inspiraționale — și folosesc acest cuvânt cu responsabilitatea omului care e deranjat de mesajele pozitive aruncate iresponsabil în stânga și-n dreapta, dar care apreciază concretul unor situații relatate, cu bune și rele, premise și concluzii. Inspirație de bună calitate, aș zice pentru a sublinia la ce mă refer în cazul acestor două volume.

Autori

La fel ca primul volum, și această carte pune laolaltă nume ale unor personalități emblematice pentru mediul de business de la noi. Dacă sunt unii care nu vă sunt neapărat cunoscuți după nume, cu siguranță ați auzit despre afacerile lor. Însă eșecurile prin care au trecut ca să ajungă aici vă erau, cel mai probabil, puțin sau chiar deloc familiare.

În acest volum citiți de și despre: Adrian Dragomir (fondator termene.ro), Alexandru Ion (fondator Nexus Gaming), Alexandru Păduraru (co-fondator Creative Tim), Alin Copîndeanu (CEO și co-fondator Tudor. Personal tailor), Alin Trușcă (fondator EVO HoReCa), Andrei Radu (CEO și fondator GPeC), Aurelian Motica (CTO și co-fondator Gomag), Bogdan Predușcă (CEO și co-fondator Hyperhuman), Cerasela Chiriac (fondator Inter Broker), Ciprian Borodescu (CEO și fondator la MorphL, acquired by Algolia), Cristian Ignat (fondator și CEO Aggranda), Daniel Crăciun (fondator și CEO Lensa.ro), Dorin Fleșeriu (CEO Delphi Electric), Dragoș Anastasiu (președinte Eurolines Group), Eugeniu Lisnic (fondator Sun Leader), Gica Neamțu (fondator Pofta Focului), Ilie Pană (CEO și fondator Laboratorul de șosete), Laura Sardescu (CMO și co-fondator neakaisa.ro), Mihai Bocai (CEO și co-fondator Flaminjoy), Mircea Bravo (fondator Bravo Productions), Monica Ion (Brain Remodelling Expert), Narcis Cernea (fondator Self Transformer și co-fondator Life Upgrader), Nicolae Căpușan (CEO SunGarden Hotels), Radu Savopol (fondator 5 to go), Simona Pirtea (managing partner Enache Pirtea & Associates) și Tedy Necula (fondator Necula Agency).

Cât se poate vorbi despre eșec?

La nesfârșit, aș spune eu mai ales după acest volum, deși aș fi intuit-o și după primul. Pentru că specia umană este rezultatul unui lung șir de eșecuri — care au dus, firește, la reușite dintre cele mai surprinzătoare. Acum, astăzi, discuția despre eșec mi se pare obligatorie: generația mea nu a fost învățată sistematic că e în regulă, că e normal și natural să nu îți iasă totul la perfecție. La fel ca succesul absolut, perfecțiunea este evident overrated — asta ca să nu mai insist atât pe imposibilitatea ideii. Poate rămâne cel mult utopie, dar în viața de zi cu zi știm bine că utopia și distopia sunt mai degrabă concepte al căror sens variază în funcție de filtrele subiective prin care este trecut. 

O idee esențială, la îndemână, dar ușor de trecut cu vederea: dacă vorbești la nesfârșit despre eșec, trebuie (folosesc rar de tot acest cuvânt care-mi sună ca o unealtă ascuțită înfiptă-n ceafă) să o faci cu dorința de a învăța ceva: din al tău, al altora, despre tine și despre ei, despre lumea în care trăiești. Dacă o faci doar din dorințe „cancanistice”, nici n-ai nevoie să-ți spun eu care e concluzia.

Latura umană a afacerilor

E impresionant și emoționant să citești despre ce dorințe aveau copiii ajunși astăzi afaceriști de succes, să știi că unii abia reușeau să aibă parte de necesarul zilnic, în vreme ce altora le era greu să aibă acces la condiții de trai decente. În același timp și poate mai uimitor pentru publicul larg, cumva șocant de aflat că nici cei născuți și crescuți în familii cu posibilități extinse nu sunt scutiți de eșec, de probleme de sănătate, de familie, de trădarea apropiaților, de cei cu gânduri de sabotare a afacerilor lor. 

Noi toți, în fapt, funcționăm cam pe aceleași principii și aproximativ cu aceleași dorințe și nevoi, asta știm cel puțin din piramida lui Maslow. Dar este părerea mea — și nu numai — că de remindere avem nevoie la tot pasul, de motivație măcar din când în când, de un umăr pe care să ne sprijinim în momentele grele (nu-i deloc rău ca umărul să fie chiar al nostru, veți afla din câteva povești de viață și business al celor care au fost puși în situația de a sacrifica tot sau de a face alegeri care din exterior par imposibile).

La fel ca primul volum, nici nu mai știu dacă am spus-o sau o repet de prea multe ori deja: Eșecuri de succes II e despre parcursul profesional și personal al unor oameni de afaceri din România, dar cititorul trebuie să fie orice om pasionat de propria evoluție, nu doar de business.


Nu trebuie să fiu crezută pe cuvânt; precomandă pachetul Eșecuri de succes de aici.

Facebook Comments